dr Jakub Skrzek – dyrektor poradni
neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej, filolog polski
Kontakt: JSkrzek@eduwarszawa.pl
Ukończone studia:
– Studia magisterskie na kierunku filologia polska w specjalności logopedia, specjalizacja nauczycielska (Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki).
– Studia podyplomowe w zakresie Neurologopedii (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Humanistyczny).
– Studia doktoranckie – uzyskany tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa na podstawie rozprawy „Metody ingerujące a metody nieingerujące w pracy z dzieckiem z dyslalią obwodową” (Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki).
– Studia podyplomowe w zakresie Zarządzania Oświatą (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Nauk Pedagogicznych).
Wybrane kursy i szkolenia:
– Kurs integracji sensorycznej I i II stopnia.
– Wspieranie funkcji prelingwalnych w praktyce logopedy – wczesna opieka logopedyczna nad dzieckiem 0-2 rż.
– Podstawowe zagadnienia terapii i edukacji dzieci z autyzmem.
– Włączenie osób, którym przydarzyła się niepełnosprawność, w życie społeczne.
– Zrozumieć, aby pomóc. Dziecko z zespołem Aspergera w szkole i w domu.
– Makaton – program rozwoju komunikacji.
– Diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych związanych z poborem pokarmów i nadawaniem mowy.
– Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania.
– TEACCH – 8-tygodniowy program pracy z uczniem z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
– Całościowe zaburzenia rozwoju: objawy diagnoza, testy, etiopatogeneza.
– Trening umiejętności społecznych.
– Metoda Krakowska w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
– Terapia logopedyczna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i zespołem Downa.
– Wczesne zaburzenia funkcji oralnych (pokarmowych, oddechowych i fonacyjnych) u noworodków i niemowląt z grupy ryzyka obciążenia ciążowo-porodowego.
– Nadwrażliwość dotykowa jamy ustnej u dzieci.
– VB-MAPP: ocena umiejętności i planowanie terapii.
– Diagnoza funkcjonalna dzieci z autyzmem – Profil Psychoedykacyjny PEP-R.
– KORP – Standaryzowane narzędzie do diagnozy funkcjonalnej dziecka w wieku od 1 miesiąca do 9 roku życia.
– Stosowanie Testu Rozwoju Językowego.
– Metoda werbo-tonalna w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju językowego.
– Jak nauczyć dziecko z autyzmem zadawania pytań?
– Pisanie i czytanie bez liter. Obrazkowy alfabet fonologiczny autorstwa M. Przybysz-Piwko jako pomoc w rozwijaniu umiejętności fonologicznych dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
– Kinesiology taping. Plastrowanie dynamiczne w logopedii.
– Program Boardmaker jako narzędzie do tworzenia pomocy do komunikacji dla osób z trudnościami w porozumiewaniu się.
– Organizacja pracy sekretariatu.
– O uczeniu i uczeniu się.
– Karty Oceny Logopedycznej Dziecka (KOLD).
– Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia i jej zastosowanie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
– Lęk, niepewność, zmiana. Jak wspierać uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w czasie pandemii koronawirusa?
– Wszystko o wędzidełku. W pigułce. Okiem praktyka.
– Szkolenie wprowadzające Program iArkusz.
– Microsoft Forms – jak tworzyć kartkówki, sprawdziany i ankiety.
– Słowo + Ruch + Muzyka = Logorytmika.
– Logopodróże małe i duże.
– Wyzwania w systemie poradnictwa oraz planowane zmiany.
– Procedura awansu zawodowego nauczycieli.
– Wyzwania i potrzeby warszawskich poradni psychologiczno-pedagogicznych.
– Miofrenuloplastyka dla logopedów.
– Afazja rozwojowa z punktu widzenia neuropsychologa i neurologopedy.
– Terapia małego dziecka z ASD.
– Ankyloglosja u noworodków i niemowląt.
– Logopedyczny Przesiew do diagnozy dzieci w wieku od 2. roku życia do końca 6. roku życia.
– Praktyczne i pomysłowe zajęcia grupowe.
– Funkcje prymarne jako podstawa planowania terapii logopedycznego.
Publikacje:
– Skrzek J., Radosne r. Ćwiczenia wywołujące głoskę r i ją utrwalające, Gdańsk 2009.
– Skrzek J., Narzędzia diagnostyczne wykorzystywane do wykrywania wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Studia Pragmalingwistyczne, Rok IV, Warszawa 2012.
– Skrzek J., Beata Ciecierska-Zajdel, „Trening głosu” – recenzja książki, Studia Pragmalingwistyczne, Rok VI, Warszawa 2014.
– Skrzek J., Dziecięce poczucie poprawności językowej – analiza wypowiedzi dzieci przedszkolnych, [w:] J. Zawadka (red.), Świadomość wybranych problemów logopedycznych, Warszawa 2014.
– Skrzek J., Diagnoza i terapia funkcji pokarmowych w obrębie okolicy orofacjalnej –połykania, gryzienia i żucia, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk 2016.
– Skrzek J., Wpływ ingerencji dotykowej na automatyzację głosek u dzieci z dyslalią obwodową, Conversatoria Linguistica, Siedlce 2018.
– Lorenc A., Skrzek J., Diagnoza i terapia w przypadku mowy bezdźwięcznej, [w:] A. Domagała, U. Mirecka (red.), Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, Gdańsk 2021.
Opieka merytoryczna nad projektami:
– Opieka merytoryczna nad plakatami logopedycznymi w ramach projektu obywatelskiego m.st. Warszawy na rok 2020 „Kocham mówić – konsultacje neurologopedyczne” http://poradnia15.pl/plakaty-logopedyczne/
– Opieka merytoryczna nad plakatem logopedycznym i kartami w ramach projektu obywatelskiego m.st. Warszawy na rok 2021 „Strefa mówienia – konsultacje logopedyczne” http://poradnia15.pl/plakaty-logopedyczne-2021/
Członkostwo w organizacjach:
– Zastępca Przewodniczącego Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
– Członek Sieci Współpracy Logopedów Dzielnicy Ursus (pierwszy koordynator, pełniący funkcję w latach 2016-2021).
– Członek Polskiego Związku Logopedów (Oddział Mazowiecki).
Zakres działań w poradni:
– Badania neurologopedyczne.