Indywidualny program lub tok nauki
Opinie w sprawie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie indywidualnego programu lub toku nauki wydawane są przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 15 jedynie wówczas, gdy dyrektor szkoły zasięgnie opinii poradni.
W praktyce oznacza to, że rodzic składa w poradni, obok innych ważnych dokumentów, informację o uczniu podpisaną przez nauczyciela przedmiotu, wychowawcę oraz dyrektora zgodną z aktualnym wzorem umieszczonym na stronie poradni poradni (www.poradnia15.pl – zakładka 'DRUKI’)– druk nr 13)
Czym różni się indywidualny program od indywidualnego toku?
INDYWIDUALNY PROGRAM NAUKI (IPN):
Uczeń realizujący indywidualny program nauki kształci się w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy, według programu dostosowanego do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych.
INDYWIDUALNY TOK NAUKI (ITN):
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki kształci się według systemu innego niż udział
w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych w zakresie jednego, kilku lub wszystkich obowiązujących zajęć edukacyjnych, przewidzianych w tygodniowym rozkładzie zajęć dla danej klasy.
Kiedy i jak mogę uzyskać IPN lub ITN?
- Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku nauki, a w uzasadnionych przypadkach – po śródrocznej klasyfikacji ucznia.
- Z wnioskiem o udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić:
1) uczeń – w przypadku ucznia niepełnoletniego wymagana zgoda rodziców;
2) rodzice niepełnoletniego ucznia;
3) wychowawca klasy lub nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, których dotyczy wniosek – za zgodą rodziców albo pełnoletniego ucznia.
- Wniosek składa się do dyrektora szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy.
- Wychowawca klasy dołącza do wniosku opinię o predyspozycjach, możliwościach i oczekiwaniach ucznia. Opinia powinna także zawierać informację o dotychczasowych osiągnięciach ucznia.
- Dyrektor szkoły, po otrzymaniu wniosku i indywidualnego programu nauki, zasięga opinii rady pedagogicznej oraz opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły zezwala na indywidualny program lub tok nauki w przypadku pozytywnej opinii rady pedagogicznej i pozytywnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku (Dz.U. 2017 poz. 1569).