Procedura zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom merytorycznym i obsłudze

Procedura zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom merytorycznym i obsłudze

  1. Realizowanie przez Poradnię zadań tak, aby ich część – niewymagająca fizycznej obecności pracowników w siedzibie – mogła być jak najdłużej realizowana zdalnie.

  2. Organizacja stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu przestrzennego między pracownikami (minimum 1, 5 m).

  3. Organizacja trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego (kadra rezerwowa w Poradni P-P15).

  4. Zapewnienie pracownikom mającym kontakt z użytkownikami dostępu do środków ochrony indywidualnej (maseczki ochronne, rękawiczki jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk.

  5. Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.

  6. Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości  pomiędzy osobami (minimum 2 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy lub z wykorzystaniem innych dostępnych środków komunikacji.

  7. Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym:

    • wprowadzenie różnych godzin przerw (nieprzebywanie w pokojach socjalnych)

    • zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (korytarz).

  8. Szczególna troska o pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne – jeśli to możliwe, nieangażowanie się pracowników w bezpośredni kontakt z klientem powyżej 60 r. ż. oraz przewlekle chorym.

  9. Wytyczne dla pracowników:

    • Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu, obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem lub zdezynfekować środkami do dezynfekcji.

    • Podczas wykonywania obowiązków nosić osłonę nosa i ust (maseczkę lub przyłbicę) oraz ewentualnie rękawiczki ochronne.

    • Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników (rekomendowane są 2 metry).

    • Regularnie często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).

    • Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce (kosze na odpady medyczne).

    • Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.

    • Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne – szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych: słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł oraz biurka.

    • Dezynfekcja pomocy do diagnozy: psychologicznej, logopedycznej, pedagogicznej (dwudniowa kwarantanna po diagnozie).

    • Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) będą czyszczone powierzchnie wspólne, z którymi stykają się użytkownicy, np.: klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty oraz oparcia krzeseł.

  10. Procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.1

 


1 Opracowanie zgodnie z wytycznymi Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej dla instytucji

Skip to content